درمان ایدز با آنتی بادی امیدوار کننده به نظر می رسد.

یک مطالعه جدید از اثرات درمان آنتی بادی جدید نشان میدهد که ممکن است یک راه حل بلند مدت برای کنترل HIV را ارائه کند.

شکی نیست که درمان ضد رترو ویروسی (ART) برای اچ آی وی ، مرگ را به بیماری مزمن تبدیل کرده تا اجازه دهد افراد آلوده دهه ها زندگی کنند.

اما ART دارای اشکالاتی است، نه تنها از نظر عوارض جانبی فیزیکی مانند کاهش تراکم استخوان و مشکلات کلیوی، بلکه در آن است که درمان متوقف و یا فقط از دست رفتن چند تا دوز باعث می شود که ویروس تقویت شود.

این مطالعه جدید که در مجله ساینس منتشر شده است، مربوط به یک رویکرد متفاوت و به طور بالقوه برتر، در قالب یک ایمونوتراپی پایدار است که باعث سیستم ایمنی بدن فرد آلوده به آنتی بادی مجهز شود تا بر علیه HIV غلبه و آن را از بدن پاک کند.

دکتر تیل اسکوفس، یکی از نخستین نویسندگان این مطالعه، و محقق در ایمونولوژی مولکولی در دانشگاه راکفلر در نیویورک، NY، می گوید:

"در این مطالعه شواهدی وجود دارد که یک دوز واحد از یک آنتی بادی باعث تحریک پاسخ ایمنی بیماران می شود و آنها را قادر به ساختن آنتی بادی جدید و یا بهتر در برابر ویروس می کند."

در سال گذشته، تیم گزارش داد که همان درمان، بر اساس یک مولکول به نام 3BNC117، تا حد زیادی می تواند میزان ویروس موجود در خون بیمار را کاهش دهد.

ساختن آنتی بادی جدید در بیماران 6 ماه بعد

دکتر اسکوفس می گوید:مطالعه جدید نتایج حاصل از بیماران راب برای مدت زمان طولانی تر گزارش می دهد تا ببینید که چگونه سیستم ایمنی بدن خود را با درمان جدید مقاوم سازی می کند.

3BNC117 ،آنتی بادی به طور گسترده خنثی کننده نامیده می شود دلیل آن می تواند به بیش از 80 درصد از بیش از 200 گونه از HIV که مردم در سراسر جهان را آلوده می کند ، مبارزه کنند.

مولکول چند سال پیش از یک بیمار که سیستم ایمنی بدنش توانایی استثنایی در توقف ویروسی که آلوده می کرد و یا سلول های ایمنی CD4 را می کشت ،  جدا شد.

برای فاز اول مطالعاتی بالینی، محققان 15 بیمار با سطوح خون بالا اچ آی یک تزریق 3BNC117 دادند.

سپس، 6 ماه بعد، 14 نفر از بیماران ،آنتی بادی جدید که قادر به خنثی تعدادی از گونه های مختلف HIV بودند، ساختند.

گروه دیگری از بیماران درمان نشده - که HIV با ART کنترل شد - تغییر کمی در خنثی سازی نسبت به مدت مشابه نشان دادند که باعث شد محققان به این نتیجه برسند که با وجود 3BNC117 سلول های بنیادی ایمنی هومورال میزبان به HIV-1 افزایش یافت.

HIV-1 یک نوع غالب HIV است که اکثریت قریب به اتفاق عفونت جهانی با HIV را در بر می گیرد. هنگامی که مردم در مورد اچ آی وی صحبت می کنند، معمولا منظورشان HIV-1 می باشد.

دکتر اسکوفس پیشنهاد می دهد که از آن رو سال ها طول می کشد تا بدن به شروع به ساختن آنتی بادی خوبی در برابر اچ آی وی بکند، می تواند اثر 3BNC117 با افزایش زمان بیشتر شود، به خصوص اگر بیمار بیش از یک دوز را دریافت کرده باشد.

پتانسیل پاک زدایی ویروس های نهفته اچ آی وی

در مطالعه دیگری که در همان زمان در همان مجله منتشر شد، محققان اینکه آیا 3BNC117  مزایای بیشتر در مقایسه با Art ارائه می دهد ، را بررسی کردند.

آنها نتایج آزمایش را از طریق یک مدل ریاضی بدست آورده اند و دریافتند که کاهش تعداد ویروس نمی تواند فقط با 3BNC117 که کار خنثی کردن HIV در خون و متوقف کردن سلول های آلوده را دارد، روشن شود.

تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد چیز دیگری نیز در جریان است، و آزمایش های بیشتر در موش نشان داد که مولکول به نظر می رسد  سلول های در حال حاضر آلوده را نیز هدف گذاری می کند.

"این نشان می دهد که آنتی بادی نه تنها می تواند فشار بر روی ویروس اعمال کند، اما همچنین می تواند بقای سلول های آلوده را کوتاه کند."

این محققان در روش 3BNC117  برای درمان اچ آی وی یک مانع بزرگ می بینند ،اینکه چگونه   ویروس های مخفی را که به ویروس امکان فرار از درمان را می دهد ، به طور کامل از بدن پاک کرد.

محققان اکنون قصد دارند مولکول با آنتی بادی دیگر  ضد HIV تست کنند تا ببینند که آن می تواند اثر ضد ویروسی و حتی قوی تر تولید کند. آنها همچنین به انجام فاز دوم شامل بیماران مبتلا به تغییر از Art را به درمان های جدید است.