سبوس نان و غلات ، کلسترول و قند خون را کاهش می دهد

یک متخصص تغذیه گفت: فیبر و سبوسی که در گروه  نان و غلات وجود دارد ، باعث کاهش کلسترول و قند خون می شوند و به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می کنند.

دکتر مهناز مردانی گفت : بخش اعظمی از انرژی روزانه (50 تا 60 درصد) از طریق کربو هیدرات ها تامین می شود. کربو هیدرات ها از طریق گروه نان و غلات که شامل نان های سبوس دار،برنج ، ماکارونی و ... است تایمن می شوند. فیبر و سبوسی که در گروه نان و غلات وجود دارد باعث کاهش کلسترول وقند خون می شود و به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می کند و در وعده صبحانه نیاز است از گروه شیر و لبنیات کم چرب استفاده شود. چرا که با مصرف این گروه جذب کلسیم بهتر صورت می گیرد و مانع از افزایش کلسترول خون می شود . همچنین پنیر منبع فشرده پروتئین است. کلسیم بسیاری در شیر و لبنیات وجود دارد. همچنین در شیر به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی قند لاکتوز، جذب کلسیم بهتر انجام می شود.

مردانی با بیان اینکه پنیر ، گوشت قرمز ، مرغ و ماهی و تخم مرغ جزو گروه مواد پروتئینی است. افزود : تخم مرغ به خاطر ارزان و در دسترس بودن ، منبع پروتئینی خوبی برای وعده صبحانه بوده و مصرف آن پیشنهاد می شود. چرا که در دستگاه گوارش جذب می شود و انواع ویتامین ها و مواد معدنی در سفیده و زرده تخم مرغ وجود دارد . همچنین در زرده تخم مرغ اسید های چرب زیادی وجود دارد ، اما منجر به افزایش کلسترول نمی شود و سالمندان و افرادی که دچار بیماری قلبی و عروقی هستند می توانند دو سه مرتبه در هفته آن را استفاده کنند. توصیه می وشد مردم در رژیم غذایی خود از انواع سبزی ها و میوه ها استفاده کنند. در طول روز بین 2 تا 4 واحد میوه و سبزی استفاده کنند، به عنوان نمونه در وعده صبحانه علاوه بر نان و غلات ، شیر و لبنیات یا مواد پروتئینی نظیر خوراک لوبیا،عدسی، تخم مرغ یا پنیر می توانند از خیار و گوجه که حاوی ویتامین C که کمک کننده جذب آهن هستند ، استفاده کرد. خیار و گوجه دارای آنتی اکسیدان های فراوانی هستند و به حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد کمک می کند وفیبر موجود در آنها منجر به کاهش کلسترول و قند خون می شود.


ارسال نظر:


حق کپی رایت محفوظ است@داده افزار پارس جاوید