آلزایمر ندارید، اما فراموش کارید

آلزایمر ندارید ، اما فراموش کارید

باز هم پیش از خروج از منزل فراموش می کنید همین حالا قرار بود چه کار کنید . کلید را جا می گذارید و گاهی یادتان می رود زیر اجاق را خاموش کنید. اسم بعضی افراد یادتان می رود و هر چه به ذهن تان فشار می آورید اصلا یادتان نمی آید که اسمش چه بود. فرزندتان از شما خواسته موقع بازگشت به منزل برایش لوازم التحریر بخرید، اما دست از پا درازتر به خانه بر می گردید و در مقابل سوال فرزندتان خشک تان می زند. همه این اتفاقات کلافه تان می کند. احساس می کنید دچار مشکل آلزایمر شده اید، اما واقعا این طور است؟

هر فراموشی آلزایمر نیست. به این دلیل که ابتلا به آلزایمر سن مشخصی دارد. علاوه بر این که علائمی دارد که با علائم فراموشی هایی به این شکل متفاوت است. این نوع فراموشی ها را می توانید با چند برنامه ریزی ساده برطرف کنید.

سرتان را خلوت کنید

یکی از دلایل بروز فراموشی های موقت به این شکل، درگیری ذهنی است. وقتی ذهن بیش از اندازه درگیر باشد، به خاطر سپردن کار سختی خواهد شد. این شامل به خاطر سپردن مسائل جزیی تا مهم است. بنابراین سعی کنید از به ذهن سپردن افکار اضافه ، مسایل به درد نخور و هر چیزی که بی دلیل ذهن تان را درگیر کرده و فضای ذهنی تان را خسته می کند، پرهیز کنید.

 

تمرین به خاطر سپردن

برای این که بتوانید این حالت را از بین ببرید، این بازی را انجام دهید.چند اسم یا طرح را روی دو کارت نوشته یا نقاشی کنید. آنها را روی زمین بچینید و سعی کنید تصاویر و مکان هر کارت را به ذهن بسپارید . بعد آنها را پشت و رو ، روی زمین قرار دهید. سعی کنید دو کارت مشابه را بردارید برای این کار ، کارت ها را دو تا دو تا بردارید و به تصویر نگاه کنید. اگر همسان بودند آنها را کنار بگذارید ، در غیر این صورت دوباره آنهار را سر جای شان بگذارید. این کار را ادامه دهید تا همه کارت های جفت را پیدا کنید.

 

رمز گذاری کنید

برای به خاطر سپردن کارها یا مسایل دیگر برای آنها یک نشانه تعریف کنید. برای این کار برای هر کاری رنگی در نظر گرفته و آن را در جایی قابل دید نصب کنید که با دیدن آن به یاد کارتان بیفتید. برای مثال ، رنگ زرد برای تلفن ضروری ، رنگ قرمز برای خرید منزل و .. این برچسب های رنگی را در نقطه ای قابل دید مانند در یخچال ، آینه میز توالت یا آینه ای در معرض دید بچسبانید.

 

گاهی حفظ کنید

قدیم ترها که تلفن همراه کار حفظ کردن شماره تلفن و آدرس و .. را انجام نمی داد، هر کس تعداد زیادی شماره تلفن حفظ بود. از تلفن منزل آشنایان تا محل کار ، مدرسه فرزند، شماره همسایه و .. همین مساله ورزش فکری بسیار خوبی برای ذهن بود تا بتواند نکته های مهم را بهتر به خاطر بسپارد. حالا اما کمتر کسی است که به جز تلفن منزل یا یکی دو تلفن ضروری دیگر ، شماره ای را حفظ باشد. بنابراین سعی کنید بعضی شماره ها را حفظ کنید.بعضی نشانی هار را بدون مراجعه به تلفن همراه و دیدن شماره پلاک و ... به خاطر بسپارید. به این ترتیب می توانید ذهن را فعال کنید.

 

بازی کنید

شاید این نکته را شنیده اید که برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و فراموشی های کوچک و موقتی ، باید ذهن را ورزش دهید.حل جدول کلمات ، جدول سودوکو، بازی های فکری حتی مناسب کودکان ، جمع زدن اعداد بدون استفاده از ماشین حساب از راهکاری های فعال کردن مغز است.

 

یادداشت کنید

برای اینکه به ذهن تان فشار نیاورده و خیلی خسته نشوید، بعضی نکته ها و کارها را یادداشت کنید. به این ترتیب ذهن کمی آرام می گیرد و به آن فرصت نفس کشدید می دهید. این برگه را در جایی که می بینید، نصب کنید و با انجام هر کدام روی آن قلم بکشید. خواهید دید ذهن با آرامش بیشتری کارهایش را انجام خواهد داد.

 

تغذیه مناسب

مصرف بعضی خوراکی ها به تقویت حافظه کمک می کند. مواد غذایی حاوی فسفر مانند غذاهای دریایی درای این ویژگی هستند.

 

از متخصص کمک بگیرید

اگر با وجود همه این کارها نتیجه مناسب نگرفتید و باز هم نگران مساله فراموشی تان بودید، حتما به متخصص مراجعه کنید و از روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. متخصص حتما به شما راهکارهای بهتری را پیشنهاد خواد کرد که زودتر از مشکل رها شوید.


ارسال نظر:


حق کپی رایت محفوظ است@داده افزار پارس جاوید