تلفات آلودگی هوای هر سال به اندازه مسافران 10 بوئینگ 747

از ابتدای پاییز امسال، بار دیگر غول آلودگی هوا محیط زندگی 35 میلیون ایرانی را به خطر می اندازد

کمتر از 20 روز دیگر ، پاییز 95 از راه می رسد و هوا برای انباشت گازهای آلاینده آماده می شود. در این فاصله اما توجه به تبعات آلودگی هوا برای همه مسئولان و شهروندان لازم است. هوای آلوده پشت درهای شهر ایستاده تا از ابتدای پاییز وارد شهرهای بزرگ کشور شود و سلامت 35 میلیون ایرانی را به مخاطره بیندازد.

در فاصله 15 روز تا شروع سال تحصیلی و فصل کاهش کیفیت هوا، گردهمایی آلودگی هوا و سلامت 35 میلیون ایرانی با حضور پزشکان، پژوهشگران سلامت، خبرنگاران و مسئولان شهری در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

سید محمد هادی ایازی ، معاون وزیر بهداشت در این گردهمایی اظهار داشت: آلودگی هوا از جمله دغدغه های مهم برای مردم و مسئولان است و همه نهادهای کشور و شوراهای مختلف برای کاهش آن اهتمام جدی دارند. هم اکنون البته شرایط خوبی در خصوص آلودگی هوا نداریم و از همین روست که رخدادهای بزرگ محیط زیستی نظیر بیانیه پاریس سمت و سوی خود را کاهش آلاینده های جوی قرار می دهند.

به گفته این مقام مسئول، متاسفانه وقتی یک هواپیما سقوط می کند ، توجه همه رسانه ها، کارشناسان، مسئولان و مردم به آن جلب می شود اما وقتی سالانه 7 هزار نفر را به علت آلودگی هوا از دست می دهیم توجه کسی جلب نمی شود. این در حالی است که علاوه بر این مرگ فاجعه آمیز ، هزینه هایی که آلاینده ها به سلامت انسان ها وارد می کنند هم حائز اهمیت است.

بر اساس این گفته ایازی ، آلودگی هوا هر سال به اندازه مسافران 10 هواپیمای بوئینگ 747، تلفات دارد. با افتادن هر هواپیما همه نگاه ها به سمت خبر جلب می شود اما متاسفانه مرگ بر اثر آلودگی هوا باعث هیچ نگرانی نمی شود. قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد:البته ما در وزارت بهداشت و مدیران شهری در شهرداری برای جبران خسارات آلودگی هوا تلاش می کنیم که خود نقشی در آلودگی آن نداریم ولی به هر حال باید هزینه های آن از سوی نظام سلامت و محیط زیست پرداخت شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت ، شهروندان بسیاری از شهر های زیر 300 هزار نفر امروز در شرایط آلودگی هوا زندگی می کنند اما هیچ دستگاهی برای سنجش آلاینده های آنها وجود ندارد. وی افزود : در ابتدای پیروزی انقلاب 1.5 میلیون خودرو در کل کشور داشتیم اما این عدد امروز به 17 میلیون دستگاه خودرو رسید که تنها 3.5 میلیون آن مربوط به تهران است و روزی 400 خودروی جدید به تهران افزوده می شود. معاون وزیر بهداشت دغدغه جدی دلسوزان محیط زیست را افزایش آلایندگی همین خودروهای جدید دانست که قریب به اتفاقشان از استانداردهای روز جهان محروم هستند.

 

هدف: خروج کاربراتوری ها

در بخش دیگری از گردهمایی آلودگی هوا و سلامت 35 میلیون ایرانی ، مازیار حسینی ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از مشکلات پایتخت در مواجهه با خودروهای آلاینده سخن گفت. به گفته وی ، سلامت نعمتی است که فرهیخته ترین افراد هر جامعه در کسوت طبیب به حفظ آن کمک می کنند اما بدون آگاهی نمی توان سلامت را حفظ کرد. در راه آگاهی ، امروز می دانیم که منشا 80 درصد آلودگی هوا وسایل نقلیه است که 2 گروه عمده در تولید آن نقش اساسی دارند، اول خودروهای دیزلی که عامل اصلی تولید دی اکسید گوگرد تهران هستند و دوم خودروهای فرسوده کاربراتوری که تولید کننده اصلی منو اکسید کربن هستند و 10 درصد کل خودروهای تهران را تشکیل می دهند. بدین ترتیب با حذف 300 هزار خودروی کاربراتوری ، 45 درصد آلودگی هوای تهران کنترل خواهد شد به گفته معاون شهردار تهران ، خروج کاربراتوری ها امری است که از شهریور امسال با اجرای طرح کاهش آغاز شده و پلیس این طرح را فعلا در مرحله ارشادی دنبال می کند.

 


ارسال نظر:


حق کپی رایت محفوظ است@داده افزار پارس جاوید