به ترین میوه های پاییزی

پاییز کنار تمام زیبایی هایی که دارد، فصلی همراه با انواع میوه های رنگی ، خوش طعم و البته مفید است که همه آنها می توانند به دلیل داشتن ویتامین ها و املاح مختلف ، با تقویت سیستم دفاعی بدن، باعث افزایش مقاومت ما در برابر ابتلا به بیماری های مسری فصلی شوند.

  1. نارنگی و کلسترول بالا  : نارنگی ، یکی از مرکبات نارنجی رنگ است و در اروپا به نام پرتقال ماندارین هم شناخته می شود.پرتقال ماندارین اولین بار در جنگل های استوایی جنوب شرقی چین دیده شد. واژه tangerine که ابتدا برای نامیدن این میوه مورد استفاده قرار گرفت ، از نام شهر طنجه (یکی از شهرهای مراکش ) گرفته شده است. مهم ترین خواص این میوه به شرح زیر است:
    • مصرف نارنگی به ساخت کلاژن در بدن کمک می کند که برای داشتن استخوان ها و پوست سالم ضروری است. علاوه بر این، به شما کمک می کند دندان های سالمی داشته باشید و با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی، مانع از جهش های ژنتیکی می شود. این تاثیرات مهم به ویتامین C موجود در نارنگی مربوط است.
    • نارنگی، سیستم ایمنی بدن را تغذیه می کند و سرعت بیشتری به بهبود زخم ها می بخشد. بتاکاروتن موجود در نارنگی در این نقش آفرینی سهم دارد.
    • استفاده از نارنگی، می تواند سهم کلسترول بد خون را کاهش بدهد، به فعالیت بهتر دستگاه گوارش کمک کند و در مبارزه با چاقی نقش داشته  باشد. همه این مزیت ها به فیبر موجود در نارنگی مرتبط هستند.
    • مصرف نارنگی برای تقویت بینایی (خصوصا در شب) و تکامل سلول ها نیز مناسب است، در این مورد هم بتاکاروتن نقش مهمی بر عهده دارد.
  2. "آوو کادو" و آب مروارید: آووکادو، یکی از میوه های بومی در مکزیک امروزی است که در پروی باستان به عنوان یکی از خوردنی های مهم استفاده می شده است. امروزه این میوه در مناطق مدیترانه ای و گرمسیری جهان کشت می شود. مطالعات باستان شناسی نشان می دهند سابقه کشت این میوه در آمریکای مرکزی و جنوبی به 5 هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) می رسد. مهم ترین خواص این میوه به این شرح است:
    • مصرف آووکادو، پیش از هر چیزی ، سیستم عصبی را سالم نگه می دارد زیرا ویتامین C و ویتامین B5 موجود در آن برای تولید انتقال دهنده های عصبی ضروری هستند. ویتامین C آن به تولید نوراپی نفرین کمک می کند که در تشکیل حافظه نقش دارد و ویتامین B5 آن به تولید استیل کولین کمک می کند که خواب را تنظیم می کند.
    • فایده دیگر استفاده از آووکادو، تنظیم عملکرد سلول های خون است زیرا این میوه به عنوان منبع خوبی از ویتامین K و ویتامین B9 شناخته می شود. عملکرد پلاکت های خون تحت تاثیر ویتامین K قرار دارد و وجود ویتامین B9 هم برای تولید سلول های قرمز خون ضروری است.
    • اگر می خواهید سلامت قلبی-عروقی خودتان را تقویت کنید، حتما آووکادو را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. آوو کادو حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است که کلسترول خون را تنظیم می کنند و شما را از ابتلا به بیماری های قلبی دور نگه می دارند.
    • مصرف آووکادو می تواند از چشم های شما هم مراقبت کند و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش بدهد. آنتی اکسیدان های موجود در آووکادو، لوتئین و زیگزانتین، این مسئولیت را بر عهده دارند.
  3. "خرمالو" و سرماخوردگی: خرمالو ، میوه درختی از تبار درختان دیوسپیروس است. انواع شرقی و ژاپنی خرمالو، بیشتر از انواع دیگر در سرتاسر جهان کشت می شوند. رنگ خرمالو از زرد کاملا روشن تا قرمز کاملا تیره متنوع است و به نوع درخت آن بستگی دارد. خرمالو مانند انواع توت ها محبوبیت ندارد، اما جالب اینکه از نظر ریخت شناسی گیاهی به عنوان توت شناخته می شود. مهم ترین خواص این میوه به این شرح است:
    • استفاده از خرمالو می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند زیرا این میوه در گروه مواد غذایی متراکم کم انرژی قرار می گیرد که کالری مصرفی را پایین نگه می دارند اما احساس سیری مطلوبی ایجاد می کنند.
    • خرمالو، با توجه به ویتامین C قابل توجهی که دارد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، بنابراین ، می تواند از شما در مقابل ابتلا به سرماخوردگی ، آنفلوانزا و عفونت های ریوی مثل آسم، محافظت کند.
    • افرادی که به میوه های ضد سرطان علاقه دارند، باید خرمالو را به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان های مهمی است که با رادیکال های آزاد مقابله می کنند.
    • مصرف خرمالو در تقویت بینایی هم نقش موثری دارد زیرا این میوه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A است، بنابراین، اگر می خواهید دریافت ویتامین A تان را افزایش بدهید، حتما از خرمالو استفاده کنید.
  4. "زغال اخته" و اسهال : زغال اخته از میوه های بومی در مناطق اروپای شرقی و آسیای غربی است. مردمان یونان باستان برای مدتی نزدیک به 7 هزار سال از زغال اخته استفاده می کرده اند. هر کدام از درختان زغال اخته بیش از 100 سال عمر می کنند و میوه میدهند. امروزه متخصصان تغذیه به مردم جهان توصیه می کنند زغال اخته را به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند. مهم ترین خواص این میوه به این شرح است:
    • استفاده از زغال اخته برای درمان اسهال بسیار مفید است زیرا این میوه خاصیت قابض بسیار خوبی دارد و می تواند بافت های بدن را به خوبی منقبض کند. روغن گرفته شده از دانه های زغال اخته به بهبود سریع تر و آسان تر زخم ها کمک می کند.
    • زغال اخته از بدن در مقابل رادیکال های آزاد هم محافظت می کند. این اثر گذاری به خصلت آنتی اکسیدانی این میوه مربوط است. پوست درخت و برگ های زغال اخته هم به درمان عفونت های قارچی روی پوست کمک می کنند.
    • افرادی که می خواهند از خودشان در برابر ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا محافظت کنند، بهتر است زغال اخته بخورند. کافی است بدانید میزان ویتامین C در زغال اخته ، 2 برابر بیشتر از پرتقال است.
    • زغال اخته، خاصیت ادرار آور بسیار موثری دارد، بنابراین، مصرف آن به تولید بیشتر ادرار کمک می کند و از این طریق 2 فایده مهم به بدن می رساند. سم زدایی از بدن و پشتیبانی از عملکرد طبیعی کلیه ها.
  5. "ازگیل " و یبوست : ازگیل از میوه های بومی در جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا ( خصوصا بلغارستان و ترکیه امروزی) است و از زمان روم باستان تاکنون در نقاط مختلفی از جهان کشت می شود. استرابو، از جغرافی دانان یونان باستان، هم در کتابش به این میوه اشاره کرده است. مهم ترین خاصیت این میوه به این شرح است:
    • ازگیل ، قبل از هر چیز ، به تقویت سیستم ایمنی بدن، قلب و عضله ها کمک می کند. زیرا مهم ترین عنصر تشکیل دهنده آن ویتامین B1 است. فرآیند های آنزیمی و متابولیسم کربوهیدرات در بدن نیز تحت تاثیر این ویتامین قرار دارد.
    • استفاده از ازگیل، رطوبت مورد نیاز کولون(روده بزرگ) را حفظ و به عنوان ملین عمل می کند بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی است که از یبوست رنج می برند. علاوه بر این ، مواد شیمیایی سرطان زا را زودتر از کولون خارج و از غشای مخاطی کولون محافظت می کند. همه این مزیت ها به فیبر غذایی نامحلول موجود در ازگیل ، یعنی پکتین ، مربوط است.
    • ازگیل برای کاهش سطح کلسترول خون هم مفید است. زیرا به اسیدهای صفراوی می چسبد و میزان جذب مجدد کلسترول را در کولون کاهش می دهد.
    • افرادی که می خواهند سیستم ایمنی بدن خودشان را تقویت کنند، بهتر است ازگیل هم استفاده کنند. این میوه حاوی مقدار زیادی اسید اسکوربیک است که به عنوان نوعی آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند و در مقابله با سرما خوردگی و آنفلوانزا هم بسیار کارآمد است.
  6. "زالزالک" و عادت ماهانه: زالزالک از میوه های بومی در مناطق معتدل نیمکره شمالی اروپا، آسیا و آمریکای شمالی است. پرندگان و جانوران بسیاری از درختچه زالزالک به عنوان سرپناه و از میوه آن به عنوان غذا استفاده می کنند. نکته جالب دیگر اینکه گل های زالزالک برای بسیاری از حشراتی که از شهد تغذیه می کنند، مهم هستند. مهم ترین خواص این میوه به این شرح است:
    • مصرف زالزالک می تواند به تسکین نارسایی احتقانی قلب یا درد قفسه سینه کمک کند. این اثر گذاری احتمالا به فلانوییدهای موجود در زالزالک ارتباط دارد.
    • زالزالک ، اضطراب و مشکلات دوره عادت ماهانه را کاهش می دهد. در واقع ، این میوه به عنوان آرامش بخش عمل می کند و حجم ادرار را افزایش می دهد.
    • فایده دیگر زالزالک در مقابله با مشکلات دستگاه گوارشی مثل سوء هاضمه ، اسهال و درد معده است. در طب کهن نیز از زالزالک برای این مقصود استفاده می شده است.
    • استفاده از زالزالک ، می تواند به کاهش فشار خون، کلسترول بد خون و تری گلیسیرید کمک کند. بعضی از تحقیقات علمی ، این خواص را نشان داده اند، اما باز هم نباید بدون مشورت با پزشک از زالزالک برای درمان مشکلات و بیماری های خاص استفاده کنید.
  7. "به" و فشار خون : "به" یکی از میوه های بومی در منطقه قفقاز شناخته می شود و بیش از 4 هزار سال است که در آسیا و مدیترانه رشد می کند. امروز "به" در خاورمیانه، مناطق مدیترانه ای و آمریکای جنوبی پرورش داده می شود. این میوه در جهان کهن ، بیشتر از هر چیز دیگری به دلیل عطر ویژه اش مورد توجه قرار می گرفته است. مهم ترین خواص این میوه به این شرح است:
    • مصرف "به" جریان خون را در بدن تقویت می کند و نقش موثری در حفظ سلامت موها دارد. دلیل اصلی این اثرگذاری ، املاح مهم موجود در "به" ، آهن، مس و روی است.
    • استفاده از "به" در تسکین زخم معده موثر است . به طور کلی ، "به" دستگاه گوارشی را آرام می کند و در تسکین انواع زخم های گوارشی موثر است . فیبر های خاص "به" ، از جمله کاتچین و اپی کاتچین، در این اثر گذاری نقش مهمی دارند.
    • فایده دیگر "به" این است که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. این میوه حاوی سطح بالایی از انواع آنتی اکسیدان هاست که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند یا از بین می برند.
    • افرادی که می خواهند فشار خونشان را تنظیم کنند، باید از "به" استفاده کنند. پتاسیم، یکی از مهم ترین املاح موجود در "به" ، برای تثبیت فشار خون ضروری است. دریافت منظم پتاسیم به اندازه کافی ، خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش می دهد.

منبع : Livestrong

  1.  


ارسال نظر:


حق کپی رایت محفوظ است@داده افزار پارس جاوید