شکر: آیا باید ما آن را از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟

به نظر می رسد شکر به عنوان یک خوارکی بسیار بد برای سلامتی باشد. اخبار پزشکی امروزه مطالعات متعددی در ارتباط با مصرف قند با افزایش سن، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان را گزارش داده اند. چنین پژوهشی منجر به درخواست کارشناسان بهداشت و درمان در سراسر جهان برای کاهش مصرف شکر شد، که حتی بعضی از آنها می گویند ما باید کلا مصرف شکر را قطع کنیم. اما آیا واقعا شکر برای سلامت ما بد است؟ ما این موضوع را بررسی می کنیم.

به عبارت ساده، قند کربوهیدرات کریستالی است که باعث طعم شیرین مواد غذایی  می شود . بسیاری از انواع مختلف قند، از جمله گلوکز، فروکتوز، لاکتوز، مالتوز و ساکرز وجود دارد .

برخی از این قندها، مانند گلوکز، فروکتوز و لاکتوز،به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات و غذاهای دیگر وجود دارد. اما بسیاری از غذاهایی که ما مصرف می کنیم شامل شکر "افزوده" می باشد - شکری که ما به محصول خودمان برای بهبود طعم اضافه می کنیم و یا توسط یک تولید کننده به محصولاتش اضافه شده است.

رایج ترین منابع افزودنی شکر شامل نوشابه، کیک، شکلات، نوشابه های میوه ای و دسرها می باشد. فقط یک قوطی نوشابه می تواند تا 7 واحد (tsps) شکر افزودنی داشته باشد، در حالی که یک شکلات با اندازه متوسط می تواند تا 6 واحد(tsps) شکر داشته باشد.

این قندهای اضافه شده بنا به گفته ها عامل بروز بسیاری از مشکلات سلامتی بوده است. در دسامبر 2014، MNT در مطالعه ای در مجله قلب باز ادعا کرده است قند اضافی ریست مبتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد ، حتی نسبت به سدیم این میزان بیشتر است. در فوریه سال 2014، مطالعه ای توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) نشان داد که بین مصرف قند بالا و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی (CVD) ارتباطی وجود دارد.

 

شاید به احتمال زیاد، قند اضافی در افزایش چاقی در ارتباط باشد. در ایالات متحده، بیش از یک سوم بزرگسالان چاق هستند، در حالی که نرخ چاقی در دوران کودکی بیش از دو برابر و در نوجوانان چهار برابر در 30 سال گذشته شده است.

در سال 2013 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی مطالعات منتشر شده ای، نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر وزن کودکان و بزرگسالان را افزایش می دهد، در حالی که مقاله ای در سازمان بهداشت جهانی (WHO) به مرتبط بودن افزایش مصرف این چنین نوشیدنی هایی با افزایش چاقی اشاره می کند.

 

آیا ما به مصرف قند زیاد عادت کرده ایم؟

مطالعه سال 2008 توسط محققان دانشگاه پرینستون، نیوجرسی، روی موش ها نشان داد که مصرف یک رژیم غذایی با قند بالا ولع مصرف را زیاد کرد ولی با کم کردن قند ، این ولع از بین رفت.

دکتر لاستینگ در سال 2013 به گاردین گفت:"ما باید خودمون از شیر بگیریم. ما نیاز به شیرین زدایی زندگی مان هستیم. ما نیاز به قند به عنوان معالجه داریم، نه به عنوان یک جزء اصلی از  رژیم غذایی مان"

"صنایع غذایی آن را به یک جزء اصلی رژیم غذایی ساخته اند، زیرا آنها می دانند شما بیشتر خرید می کنید" او اضافه کرد. "این یک نوع تور پهن کردن است. اگر برخی از تولید کنندگان بی وجدان حتی مرفین در محصولاتشان بریزند تا شما خرید بیشتر کنید. چه فکر می کند؟ در عوض، آنها این کار را با شکر می کنند."

"نتیجه این است که قند ، اعتیادش همانند بسیاری از مواد مخدر غیر قانونی است." او می نویسد. "قند از لحاظ اجتماعی پذیرفته شده است ، که این می تواند عواقب مرگبار داشته باشد."

آمار نشان می دهد که ما یک ملت  دوستدار مصرف قند زیاد هستیم. با توجه به گزارش CDC، بزرگسالان در ایالات متحده بین سالهای 2005 تا 2010 ،حدود 13 درصد از کل کالری مصرفی روزانه خود را از قند گرفته اند . در حالی که بین سالهای 2005 تا 2008 حدود 16 درصد از کل کالری دریافتی کودکان و نوجوانان از قند اضافه شده بود.

این سطح مصرف بالاتر از چیزی است که توسط WHO توصیه می شود، که ما نباید بیش از 10٪ کل کالری روزانه را از مصرف قند بدست بیاوریم. چه از قند طبیعی و یا قند تولیدی.

 

با این حال، در سال 2013،MNT در یک مطالعه انجام شده توسط پروفسور وین پاتس و همکارانش از دانشگاه یوتا گزارش داد، حتی مصرف قند اضافی در سطح توصیه شده ممکن است برای سلامتی مضر باشد، پس از اینکه چنین سطحی طول عمر موش آزمایشگاهی را کاهش داد.

 

آیا حذف قند از رژیم غذایی مان باعث سلامتی می شود؟

مجموعه ای از مطالعات پیامدهای منفی شکر را به WHO گزارش داد که منجر به تجدید نظر در میزان شکر اضافه شده در سال 2014 شد. این سازمان پیش نویس دستورالعملی صادر کرد که در آن میزان سطح مصرف شکر اضافی به نصف، از 10٪ به 5٪ ، بیان شده بود.

WHO توضیح داد:"هدف از این دستورالعمل این است که پیشنهاد سطح مصرف قند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیر مسری در کودکان و بزرگسالان کمک کند. هدف تمرکز ویژه برای پیشگیری از اضافه وزن و پوسیدگی دندان می باشد."

علاوه بر این، به نظر می رسد بسیاری از کارشناسان سلامت، تغذیه و حتی افراد مشهور مانند پالترو در یک نظریه "بدون شکر" هم عقیده بودند. اما آیا ممکن است به طور کامل قند را از یک رژیم غذایی از بین برد؟ و آیا درست است؟

متخصص شیمی لی فیتز سیمونس، از دانشگاه بیرمنگام در انگلستان، به دیلی میل گفت:

"برای رسیدن به قطع تمام شکر از رژیم غذایی  بسیار دشوار خواهد بود. میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی و جایگزین لبنیات، تخم مرغ، الکل و آجیل  حاوی قند هستند ،که با حذف آنها با مواد غذایی کمتری روبرو می شوید به جز گوشت و چربی که برای سلامتی خوب نیستند ."

بسیاری از مردم به خوردنی های شیرین مصنوعی به عنوان یک جایگزین قند رو می آورند، اما با توجه به مطالعه انجام شده توسط MNT در سال 2014 ، این خوردنی ها ممکن است در بروز دیابت و چاقی نقش داشته باشند.

این مطالعه که در مجله Nature منتشر شده، نشان می دهد خوردنی های شیرین مصنوعی - از جمله ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام - در باکتری های روده دخالت می کنند، که منجر به چاقی و دیابت می شود.


ارسال نظر:


حق کپی رایت محفوظ است@داده افزار پارس جاوید