کلون زیکا به توسعه واکسن کمک می کند

تحقیقات منتشر شده این هفته در مجله mBio ایجاد یک کلون ویروس زیکا را توصیف می کند. کارشناسان امیدوارند که این پیشرفت جدید ممکن است در طراحی و تولید یک واکسن موثر کمک کند.

ویروس زیکا (Zika ) اولین بار تقریبا 7 سال پیش ، در اوگاندا شناسایی شد.

با این حال،در طول چند ماه گذشته،  به ندرت اخبار مربوط به زیکا منتشر شده است.

زیکا توسط نیش یک پشه گسترش پیدا می ند و همچنین می تواند از طریق مقاربت جنسی منتقل شود. نکته مهم، زنان باردار می توانند ویروس را بر روی جنین خود منتقل کنند، و باعث تولد ناقص نوزاد شوند.

تا همین اواخر، زیکا تنها در یک منطقه کوچک جغرافیایی منتشر شده بود که عمدتا پستانداران را تحت تاثیر قرار می داد.

در برزیل، در اوایل سال 2015، این ویروس محل کوچک به یک بیماری همه گیر تبدیل شد. از آنجا این ویروس از طریق امریکای جنوبی و مرکزی گسترش یافت.

در فوریه سال 2016، سازمان بهداشت جهانی (WHO) زیکا را همه گیر که برای بهداشت عمومی اورژانسی است ، اعلام کرد. طی پنج ماه، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در ایالات متحده نخستین مورد عفونت را در فلوریدا ثبت کرد.

در حال حاضر، هیچ واکسنی برای Zika وجود دارد و در نتیجه، محققان در زمینه پزشکی منابع تحقیقاتی خود را به منظور طراحی داروی جدید به اشتراک می گذارند.

مزاحمت های ویروس ها

رفتار ویروس خطرناک غیر قابل پیش بینی است، متوقف کردن ویروس کار دشواری است. زیکا (Zika) یک عضو از گروه Flavivirus است،گروهی که همراه تب زرد و تب دانگ است.

Flaviviruses یک رشته  از RNA است و ثابت کرده است که خیلی میل به خرابکاری و یا ایجاد کلونی دارد.

همانطور که تکنولوژی DNA پیشرفت کرده است، ژنتیک معکوس به دانشمندان اجازه داده است تا RNA تک رشته را که از DNA ویروسی مکمل (cDNA مربوط) استفاده می کند ، بررسی کنند.

در این روش متکی به ویروس در حال رشد در داخل یک باکتری است؛ با این حال، سمی بودن زیکا به باکتری از قبل یک مانع قابل توجه بوده است.

با وجود مشکلات ذاتی، یک تیم از محققان در موسسه ملی بهداشت، توسط زیست شناس مولکولی الکساندر پلنتنوف ،  هدف خود را برای ایجاد زندگی با استفاده از واکسن ضعیف کننده شبیه کسانی که  در حال استفاده برای تب زرد، انسفالیت ژاپنی و فلج اطفال  هستند، ساخته اند.

گروه پلنتنوف پیروزیهای اولیه ای با چالش های مشابه داشته اند. آنها یک واکسن برای ویروس نیل غربی، که در حال حاضر آزمایشی است ،ایجاد کرده اند. آنها نیز در ایجاد واکسن برای سنت لوئیس و آنسفالیت ژاپنی کار کرده اند.

"هدف ما ایجاد ایمنی طولانی مدت پس از یک ایمن سازی کوتاه است."

الکساندر پلنتنوف ، رهبر مطالعه

رقابت برای واکسن زیکا

پلنتنوف  در کنار یک تیم از دانشگاه تگزاس و اداره غذا و دارو ایالات متحده، کار خود را با یک نوع ویروس گرفته شده از یک بیمار تب دار آلوده،  در برزیل آغاز کرده است.

محققان رشد نوع ویروس را در اشریشیا کولی مدیریت کردند. برای جلوگیری  زیکا در از بین بردن باکتری، آنها سمیت آن را کاهش دادند و پایداری آن را با اضافه کردن اینترون (DNA غیر کد ) به ژنوم ویروسی  cDNA بهبود دادند.

وقتی کلون نتیجه شده- به نام ZIKV- مورد بررسی قرار گرفت، نشان داد تنوع ژنتیکی آن کمتر از ویروس اصلی است؛ علاوه بر این، ZIKV   ضعیف تر شد، به عبارت دیگر، نیروی آن خیلی کمتر از ویروس اصلی شد.