با تمرین های قدرتی وزن بگیرید

افزایش وزن نیز مانند کاهش وزن نیازمند پیروی از رژیم غذایی و انجام فعالیت ورزشی به خصوص تمرینات قدرتی متناسب با وضعیت بدنی فرد است ، اما چرا ورزش های قدرتی؟

برای پاسخ به این پرسش ، باید با 2 اصطلاح هایپرتروفی و هایپرپلازی آشنا شویم.

به طور کلی ، هایپرتروفی به افزایش اندازه سلول ها گفته می شود که باعث افزایش اندازه عضو نیز خواهد شد. در مقابل ، هایپرپلازی با افزایش تعداد سلول ها مشخص می شود. به بیان دیگر ، در هایپرتروفی خالص ، هیچ سلول جدیدی ایجاد نمی شود بلکه فقط سلول ها بزرگ تر شده اند و این افزایش حجم نیز به به علت افزایش سنتز ارگانل ها و پروتئین های ساختمانی است.

از دید متخصصان علوم ورزشی ، هایپرتروفی به 2 گروه ، موقت و تدریجی تقسیم می شود که هایپرتروفی موقت همان گونه که از نامش پیداست برای مدت کوتاهی دوام دارد و افزایش حجم عضله در جریان انجام مرحله ورزشی ناشی از تجمع مایع در فضای میان بافتی و میان سلولی عضله است که چند ساعت بعد از ورزش هم مایع درون خون باز می گردد و حجمش کاهش پیدا می کند، اما در هایپرتروفی تدریجی، افزایش اندازه عضله در نتیجه تمرینات مقاومتی دراز مدت باعث تغییرات ساختاری واقعی در عضله می شود و تغییرات ساختاری شامل افزایش تارچه های عضلانی (عناصر انقباضی) و افزایش بافت همبند است. به همین دلیل انجام تمرین های قدرتی به افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، پیشنهاد می شود.

یادتان باشد که ...

  • مقدار غذای رژیم انتخابی تان باید از مقدار غذایی که در حال حاضر میل می کنید ، بیشتر باشد. البته در صورتی که وزنتان با برنامه غذایی ای که انتخاب کرده اید افزایش پیدا نکرد باید مقدار کالری دریافتی تان را باز هم بیشتر کنید. البته مصرف تنقلات و تمام مواد غذایی که ارزش تغذیه ای مناسبی ندارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • حتما طی روز آبمیوه تازه و خانگی به مقدار زیاد میل کنید
  • برای افزایش وزن، 5 الی 6 وعده غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • مغز و دانه های خام را فراموش نکنید. این مواد غذایی در حجم کم ، کالری و مواد مغذی زیادی دارد و میان وعده های مناسبی برای شما هستند.


ارسال نظر:


حق کپی رایت محفوظ است@داده افزار پارس جاوید